TERUG

Motivatie Regisseur:

Ik ben, voor zolang ik me kan herinneren al met dromen beziggeweest.
Allerlei soorten dromen heb ik gehad. Soms eenmalige, maar ook vaker terugkerende dromen.
Deze laatste geven me vaak op een symbolische wijze inzicht over de situatie waar ik mij op dat moment in bevind. Soms zijn ze zo helder en duidelijk dat ze mijn stemming kunnen beïnvloeden of zelfs een duwtje in de goede richting geven. Deze dromen heb ik verzameld en ben ik opnieuw gaan bekijken. Uit een aantal van deze dromen is een verhaal ontstaan.

Met dit uitgangspunt diende ik een synopsis in voor deelname aan de Masterclass: ‘van concept tot storyboard’ van het HAFF. Ik ben daarvoor uitgekozen en ben in die maanden goed en intensief begeleid door Piet Kroon. Hij heeft me kritisch leren kijken naar mijn synopsis en daarbij geholpen door hier alsmaar opnieuw aan te schaven, o.a. door meer lijn, structuur en duidelijkheid in mijn script aan te brengen. Met zijn hulp ben ik gekomen tot de synopsis en een eerste uitwerking van het script. Hij wil me ook begeleiden in het uitwerken van mijn script en mijn storyboard.

Motivatie Producent:

Marjolein wil een droom uitbeelden in animatie. Een droom die we allemaal wel eens dromen in meer of minder hevige mate. Toch is de droom relevant: zonder het uit conventies breken en door niet altijd voor zekerheid te kiezen is menselijke groei mogelijk. Marjolein’s droomanimatie is eigenlijk universeel en typeert menselijk gedrag. Zij vergroot een bepaalde situatie uit, een man die vastzit in zijn huwelijk en niet weet te kiezen tussen zekerheid en het onbekende, tot een dilemma dat we allemaal herkennen. Het gevoel dat de animatie bij de kijker oproept is belangrijker dan de exacte inhoud van het verhaal. Het gevoel van beklemming en vrijheidsdrang wordt effectief overgebracht door de symbolen die ze kiest. Aan de andere kant zijn ze droomonwerkelijk en kunnen hierdoor makkelijk omslaan in functionaliteit in het verhaal. De kijker krijgt een licht onbehagelijk gevoel, het konijntje eerst zo lief kon wel eens ander gedrag gaan vertonen. Niets is zeker in een droom.

Het artwork is veelbelovend en biedt nu al een startpunt op niveau om haar idee verder uit te werken. Het experiment naar een geschikte combinatie van technieken en dit ook in opeenvolgende beelden kunnen uitvoeren is interessant. De methodiek hiervan zal zeker kennis opleveren die in volgende projecten gebruikt kan worden.

Marjolein heeft na lang aarzelen, wikken en wegen en vele vele levendige dromen besloten dit project in te dienen bij het Filmfonds. Met die beslissing en de uitvoering ervan leeft ze als het ware haar droom, ik ben benieuwd wat de uitkomst is.
TERUG